Queer Filters: Legacies and Artifacts / Festival International du Film d’Amiens (FIFAM)

Queer Filters: Legacies and Artifacts (Filtres queer: héritages et artifices)
Festival International du Film d’Amiens (FIFAM)
Curated by Matthias Smalbeen, Caroline Alonso, Etienne Commaux, Louise Camerlynck, and Victor Berquez
November 11, 2022
https://www.fifam.fr/en/

We are a group of five students in our second year of a cinema master’s degree in the UPJV’s University in Amiens (France). We have the opportunity to be charged by the FIFAM (Festival International du Film d’Amiens) and by its artistic director, Marie-France Aubert, to organize a carte blanche during the festival. Our screening will take place on the 12th of November and takes part in a partnership between our University and the festival.

So, we got the idea to show three works that could create a visual history of lesbian and queer films and representations.

We would love to show to the public during the festival A Month of Single Frames by Lynne Sachs.



English translation of poster:

CARte blanche M2 Cinema, UPJV

Caroline Alonso, Victore Berquez, Louise Camerlynck, Etienne Commaux, Matthias SMalbeen

A Month of Single Frames and Les Démons de Dorothy
Followed by a discussion with Alexis Langlois

Queer filters: Legacies and Artifices

A Month of Single Frames, Lynne Sachs

“Barbara Hammer, famous lesbian experimental filmmaker, begins her own dying process by revisiting her personal archives. She donates some of her images, sounds and writings to filmmaker and friend Lynne Sachs and invites her to direct her own film with this material.”

Dorothy’s Demons, Alexis Langlois

“Director Dorothy is unleashing on a script, when a call from her producer breaks the mood: enough queer comedies, it’s time to start making mainstream films! To avoid sinking into despair, Dorothy seeks solace in the Romy the Vampire Slayer series.”

SATURDAY November 12, 4.45 p.m., Orson Welles cinema as part of FIFAM


Original French text:

CARTe blanche M2 Cinéma, UPJV

Caroline Alonso, Victore Berquez, Louise Camerlynck, étienne Commaux, Matthias SMalbeen

A Month of single frames et Les démons de Dorothy
Suivie d’une discussion avec Alexis Langlois

Filtres queer : héritages et artifices

A Month of Single Frames, Lynne Sachs

“Barbara Hammer, célèbre cinéaste expérimentale lesbienne, entame son propre processus de mort en revisitant ses archives personnelles. Elle donne une partie de ses images, de ses sons et de ses écrits à la cinéaste et amie Lynne Sachs et l’invite à réaliser son propre film avec ce matériel.”

Les démons de Dorothy, Alexis Langlois

“La réalisatrice Dorothy se défoule sur un scénario, lorsqu’un appel de son producteur casse l’ambiance : assez de comédies queer, il est temps de se mettre à faire des films grand public ! Pour ne pas sombrer dans le désespoir, Dorothy cherche du réconfort dans la série Romy the Vampire Slayer.”

SAMEDI 12 Novembre, 16h45, cinéma Orson Welles dans le cadre du FIFAM